Tuesday 20 December 2011

Václav Havel

Jak jistě všichni víte, v neděli nás opustil milovaný, ale i nenáviděný politik, filosof a umělec Václav Havel. Nevím, jaký názor na tohoto člověka zastáváte Vy, ale mě osobně velmi uráží hanlivá slova a komentáře na internetu či v dalších mediálních prostředcích na pana Havla.

Nechápu, jak někdo může vůbec hodnotit kroky takového muže. Netvrdím, že neudělal mnoho chyb, ale ty vykompenzoval svými činy velmi dobrými. Nebýt jeho, ještě chodíme nakupovat dárky do Tuzexu a stojíme frontu na banány.. Nemohli bychom studovat školy, které bychom si vybrali, kvůli postavení a politickému vyznání našich rodin. Nikdy bychom třeba nepoznali cizí země na západě. Netvrdím, že pád komunismu byl jen jeho zásluhou, ale určitě na ní podepsal a zaplatil i pobytem ve vězení a svými pozdějšími zdravotními problémy.

Václav Havel byl pro mě něco jako Tomáš Garrigue Masaryk. Byl to zkrátka dobrosrdečný a hodný pak prezident, který tu je. A bude. Nenapadlo mě se nikdy zamýšlet nad tím, že nás jednoho dne opustí.

Jsem velmi ráda, že mladí lidé se Václava Havla na sociálních sítích i jinde "zastávají", bojují za něj, uznávají jeho památku. V neděli i včera a dnes jsem sledovala dokumenty, rozhovory a dění v televizi (především na ČT24, kde mají skvělé zpravodajství) i na internetu či v tisku. Najde se mnoho zlých lidí, kteří se o mrtvých lidech vyjadřují velmi negativně, až nevhodně. Na druhou stranu měl tento člověk mnoho příznivců, mezi které patřím i já.

Mrzí mě, že zemřel tak dobrý člověk, ač už v pokročilém věku a s velmi pochroumaným zdravím. Lékaři mu vlastně život ještě prodloužili. Tento člověk měl světu stále co říct. Možná i svým odchodem nám chtěl říct, abychom se nevzdávali a konečně se začali chovat jako Češi, jak v jednom pořadu řekl jeden pán "..jako lvi, které máme ve svém státním znaku, ne jako tupé ovce..".



Také se mi velmi líbí postoj politiků, kteří se zachovali (až s podivem) velmi loajálně - najdou se i výjimky jako KSČM - a začali projednávat zákon o zásluhách pana Havla či vyhlásili státní smutek, který začíná zítra. Nepřipadá mi, že by byl dlouhý či zbytečný. Dovolím si ještě ocitovat pana Schwarzenberga "Teprve teď si možná Češi uvědomí, o koho přišli.". I zahraničí se vyjadřuje k této situaci a kondoluje, dokonce potvrzuje účast na pátečním pohřbu. Havel byl velmi vlivný i za našimi hranicemi, Barack Obama ho dokonce označil za svůj ideál.

Pro mě byl Václav Havel symbolem svobody, demokracie a lidství. Té morálky, která už tu chybí. Byl a je to můj vzor. 

Zajímal by mě Váš názor a ještě bych ráda dodala, že mě přišlo divné, že se, až na jednu výjimku, nikdo z Vás o této události nezmínil, byť jen slovem. Nezapomeňte zítra na státní smutek a minutu ticha. Pokud chcete Václavu Havlovi vzdát hold můžete například zde podpořit přejmenování letiště v Praze na Ruzyni nebo například zapálit svíčku ve sém městě či se zapsat do kondolenčních knih.

Měla bych ještě spoustu věcí na srdci, ale za prvé je velmi těžké vše najednou sepsat a za druhé to mnohé z Vás ani nemusí zajímat.

14 comments:

  1. Myslím, že jsi to napsala krásně a výstižně, nemám, co dodat.

    ReplyDelete
  2. napsala jsi to moc hezký. Taky si Václava Havla jako člověka velmi vážím a je škoda, že odešel. Hrozně se mi dnes libilo, jak Lucie Bíla řekla ve vip zprávy že děkuje i Daši Havlové, ptž bez ní by to Václav asi nezvládl. Hrozně dobře se o něj starala. O Václavovi se chci taky zminit na blogu ale ještě nebyl čas

    ReplyDelete
  3. díky za milé ohlasy, holky!

    slečna Pé: To jsem ani neslyšela, je to pravda. Sice někteří jeho sňatek s ní kritizovali, ale určitě mu pomohla, viděla jsem mnoho záběrů z nemocnice, atp. I teď s ním byla do poslední chvíle ještě se sestrami boromejkami na Hrádečku. Těším se na Tvůj článek.

    ReplyDelete
  4. Moc se mi líbí tvůj článek a jsem ráda, že jsi to také uveřejnila! Jsem ráda, že tě sleduji! :)

    ReplyDelete
  5. Moc pěkný článek... je mi moc líto, co se stalo a snad ještě víc je mi líto, že spousta lidí to přešla téměř bez povšimnutí...byl to Pan Prezident...taky jsem se z toho musela vypsat, i když je toho na internetu plno...vyjádřila jsi to moc hezky :)

    ReplyDelete
  6. krásně si to napsala! Přikláním se k tomu názoru, který jsem někde zaslechla - že s ním odchází z česka i jakási úcta a autorita. Je to škoda, byl opravdu velkým člověk, patří mu veliký dík, opravdu veliký dík. Mimochodem fakt se mi líbí tyhle tvoje články, kdy se nad něčím namýšlíš či prostě ta témata, jen tak dál :)))

    ReplyDelete
  7. :) super článek, s tvymi nazory souhlasim :)))
    nejhorsi je ze vsude se najdou nejaci pitomci, a debilci, co budou psat ty debilni komentare, budou mit blby kecy, ale radsi to neresit, proste...
    je to smutny tema, hlavne tedka v tomto obdobi vanoc, ale myslim, ze i kdyz je to šok, ze se s tim dalo celkem pocitat, protoze na kazdy fotce co sem tak videla, tak vypadal fakt hodne sešle a nemocně ... jako kdyby se mel kazdou chvili fakt zhroutit...
    je to ztrata, ale musime jit dal.. prijdou dalsi smrti ...
    mno docela se děsim, az umre Gott , jaka to bude tragedie, opet velka statni !!!

    ReplyDelete
  8. ...a to je možná to, co mě mrzí nejvíc...že ty slova úcty a vděku už nemůže slyšet...děkuju za uznání..:)

    ReplyDelete
  9. Já nevim.. Uznávám ho, oceňuju, co udělal, ale podle mě jsou 3 státního smutku až moc.. Takhle před Vánocema.. myslím, že třeba dva dny stačily. A s přejmenováním letiště nesouhlasím. I když tím, že díky němu můžeme cestovat, by si to možná zasloužil, tak podle mě, by se měla letiště pojmenovávat po slavných letcích nebo tak.

    Nejvíc mě ale vytočilo, že mladí lidi si do svých statusů na FB dávali "RIP Václav Havel". Pro tentokrát by české "odpočívej v pokoji" nebo něco podobného bylo vhodnější.

    ReplyDelete
  10. Tak já bych klidně p. Havlovi věnovala i týden smutku. Byl to vážně velikán a tak by byla škoda to nechat jen tak. Navíc bychom si ve světě utrhli další ostudu. Jsou sice Vánoce, ale nepřipadá mi, že by státní smutek nějak omezoval občany. Nebo se mýlím?

    Letiště jsou pojmenovávána po slavných osobnostech, třeba po prezidentu Charlesovi de Gaullovi. A určitě by se našla další letiště. Já jsem podpis věnovala. :)

    ReplyDelete
  11. P.S.: V Gdaňsku v Polsku budou mít Havlovu alej.

    ReplyDelete
  12. Osobně si myslím, že kdyby tobě řekli rodiče dva dny před Vánoci, že Ti pro tebe nemají dárek. Asi si to taky nevyložíš nijak optimisticky. Protože víš, že na Tebe zapomněli. A proto jsem to tak brala.

    Protože prostřednictvím dárků dávám najevo, jak moc mi na druhých záleží.

    Je to tak materialistické? Když samotné Vánoce materialistické jsou?

    ReplyDelete
  13. Já mám s každým členem rodiny dobré vztahy.
    Je to o něčem jiném. Ale nerada bych to tady rozebírala.

    ReplyDelete

Děkuji za Vaše komentáře - moc potěší!